Een week lang op het Great Barrier Reef

18 oktober 2017 - Cairns, Australië

Hey allemaal!
Wees gerust, ik ben niet opgegeten door de haaien! ;) Ik heb een ongelofelijk gafe week gehad op het meest beroemde rif ter wereld, het Great Barrier Reef!

Zoals ik al geschreven heb, had ik mij opgegeven voor een vrijwilliger programma van Cairns Diving Center, op de Kangaroo Explorer. De KE is een ... meter lange catamaran, geschikt voor 40 passagiers, en die een maand lang op zee verblijft. Dagelijks worden met de Sunkist, een kleinere boot, gasten vanaf Cairns naar KE gevaren, die wisselend 1tot5 dagen op het schip verblijven. Hier hebben ze de mogelijkheid om 5x pd te duiken of te snorkelen. De crew, bestaande uit de kapitein, de chef ( die het lekkerste eten ooit maakte), 5 duikinstructeurs, een host en 1 andere vrijwilliger, waren heel erg gezellig en leuk om mee samen te werken!

Mijn taak als vrijwilliger? Afwassen, heel veel afwassen! Ik denk dat ik genoeg afwas heb gedaan voor de komende jaren! Daarnaast opruimen, schoonmaken, stofzuigen, kamers op orde brengen, badkamers en WC's schoonmaken. De dag begon om 05:15 en duurde meestal tot 21:00, waarvan we ongeveer 8uur moesten werken, en we 3 duiken mochten maken.

En de duiken waren het waard!! Ik heb meestal per dag 2 duiken gemaakt. We vertrokken elke dag naar een andere locatie, en ik heb uiteindelijk gedoken op 6 locaties, van 3 riffen. Tijdens 1 bootreis kwamen er dolfijnen langs de boot zwemmen en springen! Ik was helemaal verliefd!
De eerste duiken waren wat onwennig, maar nu ben ik een echte pro hoor! Ik heb heel veel tropische vissen gezien, wisselend van Nemo formaat, tot 2m groot. Het was soms net alsof je in een aquarium zwom, prachtig!
Het mooiste rif was Briggs reef, waar veel schildpadden, roggen en haaien te vinden waren. Tijdens 1 duik kwamen we in een "shark party" terecht, waarbij opeens 7 White tip reef sharks 10m onder ons zwommen! Heel erg indrukwekkend! Ook heb ik op deze locatie een nachtduik gedaan, die erg gaaf was. We waren nog niet beneden of we zagen al een haai, gevolgd door twee slapende schildpadden (ahh), een prachtige inktvis die in onze zaklampen helemaal oplichtte, en een slapende ornate wobbegong (een soort bodemhaai). Heel indrukwekkend!

De staat van het koraal was heel wisselend per locatie. Op sommige riffen schrok ik echt van de mate van bleaching en dood koraal, maar op andere plekken was het nog steeds prachtig. Toch ben ik wel blij dat ik nu ben gegaan, en niet 10 jaar later.

Al met al was het een hele goede ervaring; het leven, eten, slapen, werken tot en duiken op een boot. Met een hele gezellige crew (duikers zijn gekke mensen), met verrukkelijk eten, en prachtige duiken.

Op dit moment zit ik weer in Cairns, Nomads, samen met Tim dit keer! :) We verblijven hier tot vrijdag, waarna we samen naar het zuiden gaan reizen. Ik kan niet wachten!!

1. Sabine:
    18 oktober 2017
    Gaafffff! Is een ervaring die je nooit vergeet! Geniet en Heelveel pleziersamrn met Tim!
  2. Caroline:
    18 oktober 2017
    Super cool! Behalve dan het afwassen en schoonmaken 🤗 Een mooie voortzetting van je reis en nu lekker genieten met Tim!
  3. Sander:
    18 oktober 2017
    Wat een belevenis! Ik begrijp dat je thuis nooooit meer afwast? Lekker dan ;-)
    Prachtige foto's! Veel plezier op je verdere reis met Tim samen.
  4. Conny:
    18 oktober 2017
    Wouw, wat een super belevenis! Dit neemt niemand je meer af. Heel gaaf!! Blijf genieten, nu voorlopig samen met Tim. X
  5. Dawn:
    18 oktober 2017
    Gaaf Marije! Veel plezier verder!
  6. Van der werf:
    18 oktober 2017
    Wat een prachtig verslag en mooie foto's . We wensen jou en Tim een heel goede tocht verder.XXX
  7. Van der werf:
    19 oktober 2017
    Hoi "diepzeeduiker", Dat was genieten en een hele belevenis. En nu op naar de volgende stop samen met Tim. Veel plezier. O en O.
  8. Sander:
    21 oktober 2017
    Leuk om je via je verhalen te volgen, we kijken uit naar het volgende verhaal. Xxx mama.
  9. Cisca:
    23 oktober 2017
    oeps.. mijn reactie bij een foto geplaatst...
    Nog een hele mooie reis met Tim gewenst!!!