Home Sweet Home in Nieuw Zeeland.

8 december 2017 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Met een berg chocochip cookies en een kop thee in de aanslag wordt het tijd voor het volgende reisverhaal. Nieuw Zeeland!

Donderdag 30 november stond ik in alle vroegte op om het vliegtuig te pakken naar NZ. Een strenge douane liet me uiteindelijk met mn wandelschoenen en etenswaren het land in, en daar stond Annebel al klaar om me te verwelkomen. De beste tourguide, gastvrouw en kok die je je kan wensen! Wat word ik verwent door haar! Thuis stond Tess, de hond, al op ons te wachten. Wat een ontzettend lieve, energieke en trouwe hond! Mag ik haar niet mee naar Nederland nemen?

De dagen daarna in Christchurch doorgebracht met de stad verkennen, wandelen in de prachtige omgeving, heerlijk (uit) eten en gezellige gesprekken houden. De zon heb ik meegenomen vanuit Australië, want sinds ik hier ben is het minimaal 25graden! Ideaal picknick weer dus, en dat hebben we ook zeker gedaan.

Ik vind het erg bijzonder, maar vooral ook schokkend om Christchurch te zien na de aardbevingen van 2010&2011. Het heeft de stad erg veel schade aangericht, en dit is nog steeds zichtbaar in de stad. Een ramp die je je niet kan voorstellen, totdat je de verhalen hoort en de gevolgen ziet. Mijn beschrijving van de stad op dit moment? Een gatenkaas. Er zijn veel lege plekken in de stad waar gebouwen hebben gestaan, maar er staan ook nog steeds gebouwen die nog gerenoveerd moeten worden, en overal ligt de weg open. Toch wordt er hard gewerkt en wordt er alles aan gedaan om de stad gezellig te maken. Er staan al veel nieuwe gebouwen, er is veel street art, en het centrum is erg gezellig. Ik ben heel benieuwd hoe mooi de stad er over 10 jaar uit ziet!

Dinsdag 5 december was het tijd om er zelf op uit te gaan. Met de bus ben ik naar Hanmer Springs gereisd (Met een voedsel pakket van Annebel). Hanmer Springs is een klein plaatsje in het binnenland, dat bekend staat om zijn natuurlijke bronnen en de prachtige ligging tussen de bergen. Dinsdag heb ik hier geraft (wat was meer in een boot op de rivier paddelen, zo rustig was de rivier). De jetboot rit terug was wel heel spannend! S'avonds heb ik met twee meiden Conicall Hill opgelopen, om een prachtige zonsondergang te bekijken. Woensdag wilde ik gaan wandelen, maar vrijwel alle wandelpaden zijn afgesloten door de extreme droogte. Dan maar relaxen in de thermale baden! Haha nee hoor, ik heb toch nog meer dan 3 uur gewandeld over paden die (meestal) wel open waren. Donderdag ben ik met de bus weer terug naar Christchurch gegaan.

Vandaag zijn Annebel en ik met de auto naar Akaroa gereden. Een nog mooiere route door de heuvels/bergen met blauwe meren. Ik herkende de uitzichtpunten nog van vroeger, leuk! We zijn tussendoor gestopt om te picknicken, met een uitzicht waar je U tegen zegt, en met heerlijke broodjes, frambozen en cider. In Akaroa heb ik even een tour gekregen, waarna Annebel weer terug is gereden. Ik heb de rest van de dag het stadje bekeken en veel te veel gelopen voor dit warme weer.

Morgen is mijn laatste dag in Akaroa, waarin ik ga zee kayakken en de bus terug pak naar Christchurch. Zondag ga ik alweer op pad. Dit keer voor een langere tocht naar Queenstown, Wanaka, Te Anau, Milford Sound en Dunedin. Dat is in ieder geval de bedoeling, en ik kijk er enorm naar uit!

1. Van der werf:
    Hoi Marije,
    Ik ben er weer voor gaan zitten! . Wat heb je weer een goed verhaal. Het is echt leuk om te lezen. Ook je foto's. We reizen weer mee.! Geniet van de zon je laatste weken, want het zal hier wel wennen worden voor je wat temperatuur betreft.
    Veel liefs O en O.
  2. Sander:
    8 december 2017
    Dank je wel voor weer een mooi verhaal! Erg leuk om te lezen en de foto’s te zien waar we lang geleden geweest zijn. Er zijn zeker momenten van herkenning. Je mag er trots op zijn dat je er weer bent. Geniet nog de laatste weken.
  3. Conny:
    8 december 2017
    Wat fijn om te lezen en zien wat je allemaal doet. En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt, want dat is wel duidelijk. En geniet er nog maar van, want voor je het weet ben je weer thuis in ons koude kikkerlandje. X
  4. Annebel de Kort:
    10 december 2017
    Hoi Marije, grappig om een foto van Julian Courts te zien, ik mag graag de foto van je en Tess, en nee je mag Tess niet meenemen! We verwachten gewoon dat je gauw terug komt! Het is een pleizer om je in huis te hebben, alleen jammer dat Brent er niet is, maar dat bewaren we ook voor de volgende bezoek. Je Oma, Tine zou er trots op je zijn, ik denk zeker dat ze een beetje met je mee gereist hier. Nog veel pleizer toegewenst. xx