Van onbewoond eiland naar de grote stad

7 november 2017 - Byron Bay, Australië

Hey allemaal!
Zoals in het vorige verhaal geschreven, hebben Tim en ik veel gepland staan in een korte tijd. Hierdoor vliegt de tijd voorbij! Op dit moment zitten we in Byron Bay, een relaxed hippie surf stadje aan het strand. Allemaal mannen met lang haar, pofbroeken, op blote voeten en een gitaar in de hand. Gelukkig is Tim nog niet in zo'n type veranderd sinds we hier zijn ;)

Laten we beginnen bij Fraser Island. Wat was dat gaaf zeg! Tot nu toe wel het hoogtepunt van de vakantie! In Hervey Bay hebben we een kleine 4x4 auto gehuurd om mee rond te crossen op Fraser. Van tevoren best spannend; voor het eerst links, in een automaat, in een 4x4 aan de andere kant van de wereld rijden. Maar gelukkig hadden we de extra verzekering niet nodig en is alles goed gegaan. Meteen achteruit in z'n 4wd de boot af, het zand op. Daar begon het 3daagse stuiterfeest! Fraser island is werelds grootste zand eiland, met enorme duinen, regenwouden (op het zand!), en prachtige zoetwater meren. Het eiland heeft vrijwel geen verharde paden en daarom dus de 4x4. En dat was nodig! We zaten een paar keer vast in het zand, wat best spannend was. Achteruit terug, in low Gear een enorme aanloop nemen en met grote snelheid over hetzelfde stuk (grote snelheid betekend max 30km/u)... De camping spullen vlogen door de auto! Gelukkig was het rijden op het strand wat gemakkelijker, waar we tot 60km/u konden rijden, door ondiepe creeks, met opspattend water. Wat een ervaring! Het mooiste vond ik toch wel de verlatenheid van het eiland. We konden wel uren verblijven bij een zoetwater meer, zonder ook maar iemand tegen te komen. Genieten!

Na Fraser zijn we op donderdag (2nov) naar Noosa gereisd. Noosa is een gezellig drukke plaats, die uit meerdere delen bestaat, en waar een rivier doorheen stoomt die van de Noosa Everglades komt, en naar zee toe stoomt. Een combinatie van national park en surfbeaches dus! We hebben de eerste dag een wandeling gemaakt door het national park naar de zee toe. Geen dolfijnen op Dolphin point, wel een slang. De tweede dag hadden we een tour naar de Noosa Everglades. Een combinatie van een cruise, kanotocht en BBQ. Al was de kanotocht een eitje voor ons en had dat wat langer mogen zijn. Wel genieten.

Vrijdag 3nov hebben we meteen vanaf Noosa een lokale bus gepakt naar Mooloolaba, een surfdorpje waar ik zaterdag een wrakduik (HMAS Brisbane Wreck) heb gemaakt. Wat was dat gaaf zeg! Aangezien mijn eerste wrakduik niet doorging (Yongala op Magnetic Island), had ik dit geboekt als goedmaker. Ondanks dat het wrak er pas 10 jaar ligt, was er verbazend veel leven rond het wrak. Zo veel vissen en al zo veel koraal! Ik heb er twee duiken gemaakt, de eerste rond het wrak en de tweede in het wrak. We hebben een bullray gezien, die wel 2m groot was, en vanaf de boot hebben we ook nog dolfijnen gezien. Prachtig! De condities waren echter erg zwaar; er stonden hoge golven en erg veel stroming. Daardoor erg vermoeiend, en iedereen had wel last van zeeziekte. Na de duik losde de fish en chips dit wel op, heerlijk!! Tim heeft die dag stand-up- paddle boarden gedaan, Sealife bezocht, en de rest van mijn enorme hoeveelheid fish en chips opgegeten. Goede dag dus!

Zondag 5nov zijn we met de greyhound bus naar Brisbane gereisd. De eerste grote stad op onze reis! Wat een drukte opeens! Toch is Brisbane een mooie, schone en veilige stad, met parkjes, leuke looproutes, gezellige eettentjes en uiteraard weer een Lagoon. S'avonds gegeten bij een lokale Koreaan, wat was dat lekker zeg!!

Gisteren zijn we door gereisd naar Byron Bay, een hippie surfdorpje dus, waar we wederom niet gaan surfen. Tim is vandaag een introduik gaan doen en ik pas me aan aan de lokale bevolking; relaxed een organic coffee drinken, luieren op het strand en naar gitaar muziek luisteren.

Morgen vliegen we naar Sydney, aangezien de afstanden enorm zijn en we te weinig tijd hebben. Hier heeft Tim nog 3dagen voor hij weer naar het koude Nederland moet. We zien er een beetje tegen op.. maar voor nu: nog even genieten!

1. Sander:
    7 november 2017
    Wat een leuk verhaal! We zijn weer helemaal bij. Geniet elke dag van wat je doet en meemaakt. Want het is zo voorbij!
  2. Conny:
    7 november 2017
    Wat een mooi reisverslag! Het plezier wat jullie hebben, spat er vanaf!! Goed om te lezen! En opnieuw, wat een super mooie foto's!! Geniet nog even van je laatste dagen samen, en daarna weer alleen. X
  3. Van der werf:
    7 november 2017
    We reizen mee! Wat hebben jullie in deze maand veel gedaan. En die blije gezichten en dat heerlijke weer. Wat een boffers om zo'n mooie tocht te mogen/ kunnen maken. Nog drie fijne dagen samen. Tim een voorspoedige reis terug. En Marije geniet van je verdere tocht. Liefs O en O.
  4. Cisca:
    7 november 2017
    Blijven genieten!!!! En heel veel plezier.
  5. Caroline:
    7 november 2017
    Leuk om jullie belevenissen weer te lezen! Geniet nog even samen. Tim een goeie reis terug en Marije een mooie voortzetting van je reis! Dat komt vast goed. Liefs vanuit Aberdeen 🙋
  6. Annebel de Kort:
    8 november 2017
    Wat hebt je veel mee gemaakt, het doet me denken aan je Oma Christina, zij zou dat prachtig hebben gevonden. Wij waren in de buurt van Ballina wat op Australias berijp niet ver is van Byron Bay.
    Sydney is weer heel anders, een grote druke stad maar wel mooi, vooral langs de kust als je door loopt voorbij de Opera House langs de Botanical Gardens helemaal aan Potts Point toe wat een leuke buurt is. En mischien is de Sculpture langs de strand op Bondi Beach er nog, wel de moetie waard op te zoeken. Je kunt een reis kaart kopen die geld voor bussen en treinen.
    We zijn een beetje aan het plannen voor je reis als je hier bent en willen je natuurlijk een tocht maken met je op de boot in de Marlborough Sounds. Hebt je een idee wanneer je dat wilt doen of hebt je geen vaste plannen?
    Lieve groetjes Annebel
  7. Marije:
    Hey allemaal!
    Leuk om jullie reacties te lezen! Bedankt dat jullie zo mee leven :)

Heel leuk dat jullie al plannen maken Annebel! Ik kijk ernaar uit! Zelf zou ik graag naar het zuiden van het Zuidereiland willen; dunedin, national park fiordland, misschien zelf stewart island. Maar dat kan ik ook met een reisorganisatie doen. Ik laat het aan jullie over, hoeveel tijd jullie hebben ;)
  8. Tim:
    8 november 2017
    Bedankt allemaal, ik ga nog 3 dagen genieten hier in Sydney en idd dan helaas terug naar Nederland.