Great Ocean Road en Tasmanië

27 november 2017 - Melbourne, Australië

Eén woord dat voor zowel de Great Ocean Road en Tasmanië geldt: wauw! Dekt dat pracht van deze plekken? Nee. Hopelijk de foto's wel :)

Donderdag en vrijdag 16 en 17 november ben ik met een tour de GOR afgereisd. Sochtends vroeg werd ik opgehaald door een kleine tourbus met een ontzettend vrolijke tourguide erin;
Deze australische dame,Jude, heeft twee dagen lang ons de oren van het hoofd gekletst. Ons: een groep van 8 dames, je snapt, een gekwebel van jewelste. Erg internationaal: Engeland, NZ, Japan, Korea, en Argentinië waren vertegenwoordigd. De eerste dag zijn we door het binnenland gereden vanaf Melbourne naar het meest westelijke punt van de GOR (shipwreck coast). Onderweg gestopt bij Towerhill, een oude vulkaan dat nu een prachtig natuurgebied is met koala's, kangaroos en emu's. Ja we hebben ze allemaal gezien! Daarna was het tijd voor de oceaan, bij de Bay of Islands, Bay of Martyrs, en de London Bridge. Een prachtige kustlijn met steile kliffen en interessante wrakverhalen. S'avonds hebben we de 12apostels gezien bij zonsondergang. Prachtig! De tweede dag hebben we de GOR zelf afgereden, langs Loch Ard en Gibson steps. Verder hebben we het temperate rainforest van de Green coast gezien, de Split Point Lighthouse (van die tv serie) en natuurlijk het alom bekende Surfers Coast & Bells Beach. Met The Beach Boys aan in de auto ging de tijd veel te snel!

Zondag 19 november vloog ik vanaf Melbourne naar Hobart, Tasmanië. Een vlucht van een uurtje met een prachtig uitzicht. Die zondag gespendeerd in de botanische tuin tussen de Tassie families, omdat de vlucht toch wel erg vroeg was... Op maandag begon de tour die ik geboekt had: Jump tours. Een tourbus met 23 man vanuit de hele wereld. De tourguide was het tegenovergestelde van Jude, hij sprak geen woord en als hij wat zei, was hij niet te verstaan. Wel jammer, want ik hou wel van de kleine feitjes.
Maandag zijn we van Hobart naar Tullah, gereden, met tussendoor stops bij de Russell falls, Lake st. Clair en Donaghys Hill. Een prachtig landschap dat veranderde van groene heuvels tot echte bergen. Dinsdag zijn we naar de hoogste watervallen geweest, de Montezuma falls en naar de Henty Sand dunes. S'avonds heerlijk gezwommen in een meer bij het hostel, met de ondergaande zon. Genieten, na een dag in de bus gezeten te hebben. Woensdag hadden we een wat actievere dag, met een hike naar Cradle Mountain. Wauw! Daarna doorgereden naar de tweede grote stad in Tasmanië: Launceston. Hier hebben we gezwommen in een dam meer, cataract George en van een 6m hoge steen afgesprongen. Spannend! Donderdag zijn we met wat stops gereden van Launceston naar Bicheno, via the Bay of fires (eindelijk weer het stand, met Fairy pinquins!) Vrijdag was het tijd voor een kangaroo selfie! In de wildlife sanctuary hadden we veel lol, met emu's dat je voedsel stolen, zwanen die agressief waren en tasmanian devils die rare geluiden maakten. De wombats waren erg schattig. Die dag hadden we ook een wandeling in Freycinet NP, een ijsje bij Kate's Berry Farm, en zijn we weer naar Hobart gereden. Zaterdag zijn we met de ferry naar Bruny Island gevaren, de enige plek ter wereld met White Wallabies. Jaja, we hebben er eentje gezien!! Daarnaast hebben we ook een echidna gezien, en dolfijnen. De tourguide, een andere dit keer, vertelde erg veel facts, leuk!! Gisteren zijn we naar Port Arthur geweest, een interessante leerzame dag. Port Arthur is een oude gevangenis voor Convicts, met veel heftige gebeurtenissen. Veel van de puzzelstukjes van de Australische geschiedenis vielen op zijn plek.

Vandaag ben ik van Hobart terug naar Melbourne gevlogen en heb ik een wat rustigere dag. De stad is inmiddels helemaal uitgedost in kerstversiering, dus dat betekent dat het bijna tijd is om naar het koude Nederland te gaan... Maar eerst nog een paar dagen in Melbourne en dan is het tijd voor Nieuw Zeeland! Annebel, here I come!

1. Tim:
    27 november 2017
    Mooie blog weer :) Jammer van die ene tourguide maar voor de rest klinkt als een te gekke tijd. Ben wel jaloers dat jij daar kan zwemmen op mooie plekken met heel goed weer. Geniet ervan want hier is het weer niks. En binnenkort Nieuw Zeeland ik ben benieuwd.

Kus Tim
  2. Van der werf:
    27 november 2017
    Hoi Marije, vrijdag 24 nov. was het 375 jaar geleden dat Abel Tasman Tasmanië ontdekte. Heb je nog iets van feestelijkheid meegemaakt? Wat heb je weer veel gezien en veel mensen uit verschillende landen ontmoet. Wat een reis, genieten doe je wel. Volgende week New Zealand. We reizen weer mee. O en O.
  3. Sander:
    27 november 2017
    Wat een leuk verhaal weer Marije! Komen er nog foto’s of lukt dat niet meer? Groeten aan Annebel straks! :-)
    Je verblijf in NZ zal weer heel anders zijn. En dat is ook fijn.
    Blijf genieten!
  4. Cisca:
    27 november 2017
    Wat een prachtige reis maak je! En je bent nog niet thuis hoor!!! ;-)
    Geniet van New Zeeland!
    Groetjes Cisca
  5. Sander:
    27 november 2017
    Hoi Marije, je hebt weer een hoop leuke dingen beleefd, jammer dat je foto's niet door kwamen, maar misschien lukt dat later nog? Xxx mama.
  6. Conny:
    27 november 2017
    Wat een enthousiast verhaal heb je weer! Genieten hoor! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Véél plezier in Nieuw Zeeland, maar dat zal ook vast wel lukken. X
  7. Annebel de Kort:
    28 november 2017
    Hoi Marije, leuk on weer op de hoogte te zijn van je reis ervaringen, ik ben heel benieuwd wat voor geluid een Tasmanian Devil maakte, het is zo jammer dat er heel wenig levendige in het wild voor komen, ik hoor er gauw (aan komended donderdag) wat meer van! Brent vertrekt morgen, maar ik sta donderdag op het vliegveld je te wachten!! xx
  8. Caroline:
    28 november 2017
    Het is je gelukt, want ik kan jouw foto’s allemaal zien. Geweldig om te lezen waar je allemaal bent geweest! Eigenlijk maar 1 woord is van toepassing; WAUW. Geniet nog van het laatste stuk van je reis en bereid je voor op een koud Nederland, dan kan het alleen maar meevallen 🙋